Een website starten: hoe begin ik?

een website starten - waar begin jeEerder schreef ik over het belang van het hebben van een eigen bedrijfswebsite. Stel, ik heb je overtuigd en je wil een eigen website opzetten. Hoe en waar begin je dan? Geen zorgen. Ik loods je er in een aantal stappen doorheen.

Stap 1: Wat komt er op de website?

Wanneer je een bedrijf start, is een ondernemingsplan essentieel. Hier staat wat kortweg wat de activiteiten zijn en hoe je verwacht daar geld aan te verdienen. Het is verstandig om voor jouw website zo’n zelfde soort plan op papier te zetten. Welke informatie wil je kwijt op de website en wat wil je er mee. Is de website bedoeld als je digitale visitekaartje of ga je ook producten en diensten via de website aanbieden?

Hou daarbij niet alleen in de gaten wat je zelf kwijt wil, maar denk vooral ook aan je bezoeker. Welke informatie is relevant voor mogelijke klanten. Al deze informatie in kaart brengen is het bepalen van de contentstrategie.

Stap 2: Het kiezen van een websitenaam

Kies voor een websitenaam (domeinnaam) waarin je bedrijfsnaam is verwerkt. Dit verbetert de vindbaarheid. Klanten die de naam van jouw bedrijf al eens gehoord hebben zijn geneigd om eerst te zoeken op je bedrijfsnaam.

Houd ook rekening met de extensie. Heb je een Nederlandse website met Nederlandse klanten dan is een .nl website vaak prima. Maar wil je een internationale website, kies dan voor .com of .org.

Heb je een naam gekozen, check dan of deze naam nog beschikbaar is. Dat kan via Whois.

Stap 3: Domeinnaam registreren

Heb je een websitenaam gekozen en weet je zeker dat je deze naam wilt gebruiken, claim deze dan. Op de website van Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) lees je er alles over.

Kortweg betaal je geld aan een hostingbureau of merkenbureau om de websitenaam te kunnen gebruiken.

Stap 4: WordPress of Joomla?

De volgende stap is het kiezen van het content management systeem, ofwel het systeem waarmee je tekst en beeld op je website plaatst en beheert. WordPress, Joomla en Drupal zijn de bekendste cms’en. Deze zijn erg gebruiksvriendelijk. Wanneer je het leuk vindt om zelf met de website aan de slag te gaan, dan kun je met een van deze cms’en direct zelf aan de slag.

Niet iedereen heeft evenveel zin en/of kennis om zijn eigen website in elkaar te zetten. Ik geef je graag advies over het juiste cms voor jouw bedrijfswebsite.

Stap 5: de vormgeving van uw website

Deze stap hangt samen met het cms dat je kiest. Bij de bekendste cms’en zoals WordPress is het mogelijk om een standaard gratis lay-out voor jouw website te kiezen.

Bedenk hierbij wel dat je een vormgeving krijgt, die redelijk vast staat. Er is qua kleur en indeling wel wat aan te passen, maar de mogelijkheden zijn beperkt. Om  het in een keer goed te doen is het altijd verstandig om de hulp van een professional in te schakelen, zodat jouw website past bij de huisstijl van je bedrijf.

Tip: klanten vinden het niet belangrijk of je website mooi is, het gaat erom dat ze hem makkelijk kunnen gebruiken.

Stap 6: websiteteksten schrijven

Tijdens de voorbereiding heb je al nagedacht over de informatie die je op jouw website wilt delen. Nu is het tijd om de websiteteksten te schrijven. Je kunt je eigen websiteteksten schrijven, maar je kunt dit ook laten doen. Bijvoorbeeld wanneer je hier zelf niet goed in bent of geen tijd voor hebt. Ik help u graag.

Stap 7: de website online zetten

Om je website online te zetten is de snelste oplossing het inschakelen van een hostingprovider. Strato en Hostnet zijn bekende voorbeelden van hostingpartijen. Je kunt bij hen een pakket afnemen waarbij je website voor een x-bedrag per maand online wordt gezet en je ook direct opslagruimte hebt om tekst en beeld op jouw site op te slaan.