Heb ik een website nodig?

7x antwoord op de vraag: waarom heb ik een website nodig?Zeker wanneer je een klein bedrijf hebt, kun je je afvragen of een website wel nodig is. Je hebt een groot netwerk, klanten vinden je toch wel en je hebt bovendien helemaal geen tijd en/of geen zin om een website te (laten) bouwen. Want, je bent niet technisch en/of je hebt geen budget.

Onlangs was ik op zoek naar een schilder om de buitenboel te schilderen. Ik vroeg eens rond bij mij in de buurt en werd gewezen op een lokaal bedrijf die al voor verschillende huizen in de wijk het schilderwerk had verzorgd. Mijn buren waren allemaal goed te spreken over deze schilder. Ik had een naam. Tijd om het bedrijf op Google op te zoeken. Zo kon ik alvast zien wat de kosten zien en contact met hem op te nemen.

Wat bleek, hoe ik ook zocht, ik vond niks. Ik kwam tijdens mijn speurtocht wél verschillende keren een andere naam tegen.
Die bleef hangen.

Hij had een simpele website bestaande uit homepage een pagina over schilderwerk en een contactpagina. Met foto’s van het schilderwerk dat ze al gedaan hadden en de mogelijkheid om een vrijblijvende offerte aan te vragen.

Je begrijpt, ik koos voor de tweede schilder, degene die ik wél op internet kon vinden.
De eerste schilder, had zonder het te weten, een klant misgelopen.

7 redenen waarom een website nodig is


1. Een website is het visitekaartje van nu

In Nederland heeft 94% thuis internet. Net als ik zelf bij mijn zoektocht naar een schilder deed, doen ook potentiële klanten dat. Wanneer ze je op internet niet vinden, besta je niet.

Bijna 10 miljoen Nederlanders winkelen online. Ook al heb je zelf nog zo’n groot netwerk, die bereik je niet allemaal. Een website vergroot jouw klantenkring. Gegarandeerd.

2. Jouw bereikbaarheid verandert van kantooruren naar 24/7
Een website is altijd bereikbaar, ook wanneer je niet aan het werk bent. Ik zeg het nog maar eens, je vergroot je klantenkring.

3. Een website bespaart geld
Het opzetten en onderhouden van een website kost geld. Als startend of klein bedrijven ben je misschien bang dat een website niet in je budget past. Maar na een investering bespaar je juist geld. Of het nu gaat om het eenmalig schrijven van teksten of langdurig onderhoud van je site. Vraag een offerte aan. Met het plaatsen van een advertentie in de krant of het uitbrengen van een brochure ben je meer geld kwijt.

4. Een website bespaart tijd
En gesproken over brochures. Die zijn vaak maar een beperkte tijd houdbaar. Productinformatie verandert snel, je prijzen veranderen, je breidt je diensten uit. Het aanpassen van een brochure kost een hoop tijd. Een aanpassing op een website is met een paar drukken op de knop gebeurd. Dat kost minder tijd en minder… geld.

5. Je weet hoeveel mensen je bereikt
Met statistieken kun je precies bijhouden hoeveel bezoek jouw website trekt. Dat is bij offline adverteren niet te doen. Je kunt zien waar je op gevonden wordt. Welke pagina’s populair zijn, waar jouw klanten vandaan komen. Vrijwel alles is te achterhalen. En daar kun je weer slim op inspelen. Door woorden te gebruiken waar je klanten op zoeken. En af te kijken bij concurrenten die het beter doen dan jou. Nog wel.

6. Laat jouw werk zien
Een website is een geweldige plek om je werk te laten zien. Door een fotogalerij kunt je laten zien wat jouw bedrijf uniek maakt. Daarmee overtuig je potentiële klanten en haal je bestaande klanten misschien zelfs over om jouw diensten nogmaals in te schakelen voor iets extra’s, waarvan ze zonder je website geen weet van hadden dat je dat ook deed. Door het hebben van een website kun je laten zien wat je doet en trots bent op je werk.

7. Geloofwaardigheid
Ik begon deze blog met de opmerking dat ‘omdat iedereen het doet’ geen argument is. Daar wil ik nog wel iets aan toevoegen. Want als je geen website hebt en je concurrenten hebben dat wel, dan weet je wel voor wie de klant kiest, toch?

Een website draagt altijd bij aan de geloofwaardigheid van je bedrijf. Het geeft klanten een goed gevoel wanneer ze je kunnen vinden. Het staat professioneel en een websitenaam blijft ook nog eens veel beter hangen dan een telefoonnummer. De drempel om een mailtje te sturen of een offerte aan te vragen wanneer het de klant uitkomt ligt veel lager dan het plegen van een telefoontje.

Overtuigd?