Hoog scoren in Google met SEO in 2018

De top bereiken met Google

Een van de meest gestelde vragen die klanten aan me stellen gaat over: scoren in Google.

Ze willen weten hoe ze op pagina 1 of zelfs positie 1 in de zoekresultaten van Google kunnen komen. En het liefst nog een beetje snel ook.

Deze blog kan je daarbij helpen.

Je krijgt uitleg over hoe je je website goed vindbaar maakt voor zoekmachines. Ik geef je 5 tips waardoor je hoger in Google komt.

Heb je nog geen website en moet je nog beginnen aan je teksten? Gebruik deze informatie dan om nieuwe pagina’s te optimaliseren.

Heb je al een website en wil je je bestaande teksten verbeteren? Lees dan ook vooral verder, ik geef je een aantal SEO tips om deze nog beter te maken.

Voor je aan de slag kunt, eerst nog wat achtergrondinformatie, want waarom is het nou eigenlijk zo belangrijk om hoog in Google te staan?

Waarom is hoog scoren in Google belangrijk?

Simpel, hoe hoger je in Google staat, hoe meer bezoekers er naar je website komen. Mensen weten inmiddels wel dat vrijwel niemand verder kijkt dan de eerste pagina van de zoekresultaten. Zo’n 35% van de mensen klikt op het eerste zoekresultaat, op plek 10 klikt nog maar zo’n 2%.

Ook werd er nog niet zo lang geleden een onderzoek gedaan onder kinderen en daaruit bleek dat kinderen iets intikken in Google en het bovenste zoekresultaat voor waar aannemen.

Best belangrijk dus, om met de vindbaarheid van je website (zoekmachine optimalisatie/SEO) aan de slag te gaan, tijd voor stap 1.

Stap 1: Aan de slag met de juiste zoektermen

Vraag jezelf af met welke zoekterm je bovenaan in Google zou willen komen. Die vraag stel ik ook aan klanten, in de meeste gevallen krijg ik dan als antwoord dat ze willen scoren op korte zoektermen zoals: hypotheken, contactlenzen, schoonheidsspecialiste, etc.

Het nadeel van deze zogenaamde ‘shorttail zoektermen’ is dat ze veel te algemeen zijn.

Er zijn al superveel websites over die onderwerpen te vinden, het is bijna niet te doen om op zulke generieke zoektermen hoog te scoren.

Gelukkig hoeft dat ook niet.

Ga maar eens na hoe je zelf zoekt in Google. Vaak gebruik je meer dan 1 of 2 woorden. De zoekmachine komt zelf al met suggesties terwijl je typt. En sommige mensen tikken zelfs letterlijk een vraag in.

Verplaats je in jouw doelgroep.

Hoe zoeken zij?

Dat is echt niet ingewikkeld. Bedenk gewoon welke vragen jij regelmatig van klanten krijgt. Voor welke producten en/of diensten kloppen ze bij jou aan? Er zijn vast onderwerpen te bedenken die vaak terugkomen.

Beantwoord op jouw website de vragen die zij stellen. Schrijf over onderwerpen die jouw doelgroep interessant vindt. Wees zo specifiek mogelijk.

Deze zoekwoord combinaties heten ‘longtail zoektermen’. Het is een combinatie van zo’n 5 tot 7 woorden.

Er zijn verschillende tools die je kunnen helpen om de juiste zoekwoorden te vinden. Zelf vind ik die van Answer the Public erg fijn (laat je trouwens niet afschrikken door die ongeduldige meneer op de homepage 😉), maar ik gebruik ook vaak de Google Adwords Keywordplanner.

Heb je eenmaal een aantal zoekwoorden te pakken, waarmee je hoog wilt scoren in Google? Dan is het tijd voor stap 2.

Stap 2: Gebruik de juiste zoekwoorden in de titel

Zet die zoekwoorden dan in de titel van je artikel. Mensen scannen in de zoekresultaten door de titels en beoordelen meteen of die overeenkomt met de vraag die zij hebben.

Gebruik de taal van jouw doelgroep, kies voor woorden die zij vaak gebruiken en laat die terugkomen in je titel en in je artikel zelf.

Nu vraag je je misschien af: wordt er wel op die zoektermen gezocht?

Er wordt minder op gezocht dan op algemene termen, maar de kans om op die longtail zoektermen hoog te scoren is veel groter. Het grote voordeel van deze aanpak is dat er veel minder concurrentie is.

Het mooie is ook dat dat mensen zijn die voor jouw bedrijf relevant zijn. Deze sitebezoekers bevinden zich vaak middenin jouw doelgroep en het zijn dus mensen die jouw klant zouden kunnen zijn. Bij die potentiële klanten zit jouw omzet.

Stap 3: Laat belangrijke zoekwoorden op verschillende plekken terugkomen

Gebruik de zoektermen die je hebt uitgekozen en laat die niet alleen in de titel terugkomen, maar ook in subkoppen.

Laat deze ‘keywords’ op meerdere plekken in je artikel terugkomen. Zorg er wel voor dat je altijd je lezer in gedachten houdt, verwerk woorden dus op een natuurlijke manier in je tekst en ga niet spammen. Dat leest niet fijn en Google heeft zo’n trucje ook door, waardoor je juist lager gerankt zal worden.

Heb je een korte tekst van > 100 woorden, laat de zoekwoorden dan 2 à 3 keer terugkomen en gebruik verschillende varianten van zoekwoorden die hetzelfde betekenen. Ben je een schilder en wil je scoren op: ‘huis laten schilderen binnen’. Verwerk dat dan in je tekst, maar gebruik ook iets als: ‘binnenkant huis laten schilderen’.

Stap 4: Voeg een afbeelding of video aan je artikel toe

De meeste mensen lezen scannend door een artikel, daarbij valt hun oog op koppen, subkoppen, vetgedrukte woorden en afbeeldingen. Mensen zijn visueel ingesteld, ook al lezen ze niet je hele tekst, afbeeldingen zien ze wel en onthouden ze beter.

Zorg dat je het belangrijkste zoekwoorden in de alt-tag van de afbeelding plaatst.

Een alt-tag is de naam die verschijnt, wanneer je met je muis op een afbeelding gaat staan (zonder er op te klikken). Het is in feite een omschrijving van je afbeelding. Google hecht waarde aan die alt-tag. Je zorgt dat je ook in de resultaten van Google Afbeeldingen vindbaar wordt. Wees ook hier weer zo specifiek mogelijk.

Stap 5: metadescription

Een laatste tip die je kan helpen om je vindbaarheid een boost te geven is het slim invullen van je metadescription. Dat is de tekst die je ziet in de lijst met zoekresultaten. Hieronder zie je een voorbeeld:

In de metatitle, dus de titel zet je het belangrijkste zoekwoord vooraan, pas daarna zet je je bedrijf.

In de metadescription hoef je de belangrijkste zoekwoorden niet te gebruiken.

Althans, je zult er niet hoger mee scoren in Google. Het is bij dit tekstje vooral belangrijk dat je mensen die de zoekmachine gebruiken overhaalt om juist naar jouw website te komen. Het moet aantrekkelijk zijn voor mensen om door te klikken naar jouw site.

Dat doe je door een ‘call to action’ toe te voegen. Zet mensen aan tot actie. Stel ze een vraag (die jij in je artikel zult beantwoorden).

Maak ze nieuwsgierig, gebruik pakkende lijstjes zoals: ‘huis schilderen: 5 tips die je moet weten voor je begint’ en stip in de description het eerste punt alvast aan.

Vaak zit in de achterkant van je website al een plugin waarin je de metatitle en metadescription kunt invullen. Er zijn ook handige tools waar je in kunt puzzelen, ik vind zelf de Snippet Optimizer van SEOmofo bijvoorbeeld prettig werken.

Je artikel online zetten

Is je artikel klaar, ben je zo compleet mogelijk en heb je op de best mogelijke manier mogelijke vragen/problemen van je klanten beantwoord?

Mooi, druk dan maar op de publiceren knop.

Zorg dat je je artikel onder de aandacht brengt door het te delen op je sociale media. Gebruik Twitter, Facebook, LinkedIn en Instagram om jouw doelgroep naar je website te krijgen.

Meer tips om hoger in Google te komen?

Veel succes met het toepassen van deze tips om je website te optimaliseren.

Dit artikel is zeker niet compleet, er valt nog veel meer over zoekmachine optimalisatie te vertellen. Maar ik hoop dat het je een duwtje in de juiste richting geeft en je helpt om zelf aan de slag te gaan.

Zit je nog met vragen of wil je hulp om jouw website beter vindbaar kunt maken? Ik help je graag!