Hoe ik als tekstschrijver zonder niche toch voldoende klanten binnenhaal

Wat?! Ik kan me voorstellen dat veel businesscoaches schrikken bij de titel van deze blog, maar toch is het zo.

Ik heb geen niche als het gaat om de onderwerpen waar ik voor mijn klanten over schrijf. Ook al vertelt iedereen dat ik beter voor een specifiek deel van de markt kan kiezen. Toch doe ik het anders.

Dat zit zo…

Een aantal maanden geleden had ik een inspirerende sessie met een business coach. Ze heeft me enorm geholpen bij het omgooien van mijn onderneming.

De eerste vier jaar als freelance tekstschrijver werkte ik vrijwel altijd op basis van uurtje/factuurtje. Inmiddels ben ik mijn diensten aan het omvormen tot drie kant-en klare content pakketten voor ondernemers. Omdat ik inzag dat ik op die manier van nog meer toegevoegde waarde kan zijn voor mijn opdrachtgevers.

Een van de onderwerpen waar ik met haar over sprak, was het kiezen van een niche voor mijn bedrijf. Om me te onderscheiden tussen het grote aanbod aan tekstschrijvers adviseerde zij om te kiezen voor een specifiek deel van de markt om mijn diensten op te richten.

Ik snap haar advies, maar ik heb er – heel eigenwijs – tóch voor gekozen om mijn bedrijf breder te houden.
Net als de meeste ZZP’ers ben ik ooit begonnen met freelancen vanwege de vrijheid en flexibiliteit die het me oplevert.

Het voelt superfijn om nergens aan gebonden te zijn en me te blijven ontwikkelen als SEO tekstschrijver. Het kiezen van een niche voelt als een beperking.

Zijn er onderwerpen waar ik makkelijker over schrijf dan andere?

Absoluut.

Zo schrijf ik graag en regelmatig over beauty, fashion en lifestyle gerelateerde onderwerpen. Maar ook ondernemers die een bedrijf hebben dat buiten een van die branches valt, zijn meer dan welkom.

Sinds de start van mijn onderneming heb ik voor de meest uiteenlopende opdrachtgevers mogen werken. Zo schreef ik o.a. voor grote namen als: Ouders van Nu, Uitgeverij Malmberg, Zoover, vtwonen en L’Oréal. Maar ook voor lokale ondernemers als: Designlab LK, Muziekvereniging de Heerlijkheid Hoogmade, Sportbedrijf Kaag en Braassem en evenementenlocatie Paal 7.

Juist die afwisseling maakt mijn werk als tekstschrijver zo leuk. Ik hou ervan om uit mijn comfortzone te stappen. Om me vast te bijten in een onderwerp waar ik vanuit mijn eigen interesse misschien weinig mee heb of vanaf minder van weet.

Omdat ik objectief en nieuw naar je bedrijf en jouw producten of diensten kijk, weet ik jouw (ingewikkelde) product of dienst op een heldere manier op papier te krijgen in gewone mensentaal. In een stijl die past bij jou en je bedrijf, maar vooral op een manier die jouw klanten aanspreekt.

Allround tekstschrijver voor websites

Als ik als copywriter zou werken met een niche, zou ik waarschijnlijk beter zichtbaar zijn bij diegenen waar mijn focus ligt.

Ongetwijfeld zou ik dan meer werk binnen die specifieke branche krijgen, maar dan raak ik de mogelijkheid kwijt om nieuwe dingen te proberen.

Dat wil ik niet.

Dat ik geen niche heb, wil trouwens niet zeggen dat ik klakkeloos iedere opdracht aanneem.

Als startende ondernemer deed ik dat trouwens wel.

Zo nam ik een opdracht aan om 173 teksten over fietstassen te schrijven?!

Geen haar op mijn hoofd die eraan dacht om ‘nee’ te zeggen. Omdat ik ervaring op wilde doen als tekstschrijver. En heel eerlijk, ook omdat ik de inkomsten als startende ondernemer hard nodig had.

Inmiddels verkeer ik in de luxe positie dat opdrachtgevers bij mij aankloppen en ik de krenten uit de pap haal. Ze weten me te vinden voor het schrijven van:

  • Blogs die bijdragen aan hun merkstrategie én scoren in Google
  • SEO-proof webteksten die converteren
  • Al hun website content, waarbij ik zelfs de bouw van de website regel

Kies voor een copywriter die bij je past

Wanneer je je opdracht bij me neerlegt, kijk ik allereerst of mijn hulp voor jou van toegevoegde waarde is. Of ik je kan helpen jouw producten of diensten online beter vindbaar kan maken. En jouw verhaal zo kan uittikken dat je lezers ervan smullen en blijven lezen.

Zo krijgen m’n opdrachtgevers teksten waar ik niet alleen mijn tijd in steek, maar ook mijn expertise en creativiteit in kwijt kan.

Als freelancer kies ik graag voor de opdrachtgevers met wie ik als tekstschrijver de beste match vorm.

Zie je een samenwerking na het lezen van deze blog wel zitten? Ik help je graag om te zorgen dat jouw website online beter vindbaar wordt. Met teksten die jouw websitebezoekers moeiteloos overtuigen om klant te worden. Laat hieronder een berichtje achter met je wensen.

Ik neem dan binnen 2 werkdagen contact met je op om te overleggen hoe we met jouw websiteteksten aan de slag kunnen.