ChatGPT inzetten als ondernemer

 

ChatGPT inzetten als ondernemer de do's en dont'sAls ondernemer sta je voortdurend voor de uitdaging om je boodschap effectief over te brengen en je online aanwezigheid te optimaliseren. De komst van ChatGPT heeft een revolutie teweeggebracht als het gaat om snel content creëren. In deze blog ga ik dieper in op ChatGPT en hoe je het kunt inzetten om jouw zakelijke doelen te bereiken. Ook vertel ik of het geschikt is voor je websiteteksten, wat de voordelen en nadelen zijn, en of het nu niet meer nodig is om een  tekstschrijver in te schakelen.

Hoe werkt ChatGPT?

ChatGPT is een AI-tool/chatbot, die vooraf getraind is op enorme hoeveelheden tekst van het internet. Tijdens deze training leert het model de patronen, grammatica, en semantiek van de taal begrijpen. Dit stelt ChatGPT in staat om nieuwe tekst te genereren die lijkt op menselijke taal.

Wanneer je ChatGPT gebruikt, geef je een ‘prompt’ of een startzin op of je stelt een vraag. Op basis van deze input, genereert de tool een tekst.

Dit varieert van het beantwoorden van vragen tot het schrijven van complete artikelen.

Hoe kan ik AI inzetten als ondernemer?

ChatGPT kan in een paar tellen een tekst genereren op basis van de input die je geeft. Als ondernemer kun je de chatbot dus gebruiken voor de meest uiteenlopende doeleinden, zoals het opstellen van e-mails, sociale media-posts, blogartikelen, productbeschrijvingen en meer.

Het is te vergelijken met een assistent die je altijd helpt om content te schrijven, zelfs als je weinig tijd hebt.

De nadelen van ChatGPT

ChatGPT heeft een aantal nadelen:

  • Gebrek aan menselijke creativiteit: de tool mist de unieke creatieve en emotionele nuances die een tekstschrijver wel kan aanbrengen in je tekst.
  • Contextuele beperkingen: ChatGPT mist soms de context, daardoor komt het met teksten die niet volledig relevant zijn of aansluiten bij wat je wilt. Het is een vak apart om de juiste vragen aan de tool te stellen, zodat er een goeie, bruikbare tekst uitrolt.
  • Correctie en bewerking: De tekst die ChatGPT voor je maakt, moet bijna altijd nog worden bewerkt en aangepast om helemaal aan je wensen te voldoen.
  • Minder goed in SEO: ChatGPT heeft geen toegang live internetgegevens en dus niet direct actuele zoekwoordtrends en -gegevens kan raadplegen.

Wat zijn de voordelen?

De voordelen zijn onder andere:

  • Contentcreatie: ChatGPT helpt je bij het schrijven van blogposts, artikelen, nieuwsbrieven en meer. Je geeft het onderwerp en de gewenste toon op, en ChatGPT maakt een ruwe tekst waarop je voort kunt bouwen.
  • Tijdsbesparing: ChatGPT kan supersnel teksten genereren, waardoor je een hoop tijd bespaart bij het schrijven van content.
  • Creatieve hulp: de tool inspireeert je als een soort brainstorm partner steeds weer door nieuwe ideeën en invalshoeken voor je teksten te bedenken. Als je de juiste vragen stelt/opdrachten geeft natuurlijk.
  • E-mails: de tool assisteert je bij het opstellen van e-mails en neemt daarmee een stukje van je klantenservice over.

Heb ik met de komst van ChatGPT nog wel een tekstschrijver nodig?

Zeker, een tekstschrijver blijft van onschatbare waarde, zelfs met de opkomst van AI.

Een tekstschrijver zorgt voor creativiteit, contextueel begrip en voegt een unieke stem/schrijfstijl aan je teksten toe.

Als tekstschrijver verdiep ik me helemaal in jouw bedrijf en doelgroep. Dat is iets wat ChatGPT nog niet kan. Ook vertaal ik complexe informatie en vakjargon naar begrijpelijke taal. Wat ik tot nu toe van de tool heb gezien is dat het vaak een redelijke basis tekst neerzet, maar dat er echt nog wel flink aan gesleuteld moet worden om er een fijn leesbare tekst van te maken.

Websiteteksten bevatten vaak een flinke portie van jouw persoonlijkheid. Je wilt in de teksten overbrengen wat jou uniek maakt en anders maakt dan anderen binnen je branche.

En juist die eigenheid in bijvoorbeeld je Over ons pagina of op de Homepage brengen dat is iets wat ChatGPT op dit moment echt nog niet kan.

Daarbij is ook het stukje Search Engine Optimization (SEO) nog niet optimaal. Als je bij ChatGPT aangeeft dat de tool bepaalde zoekwoorden in je tekst moet laten terugkomen, gebeurt dat vaak op een gekke manier, het voelt wat gekunsteld, de zoekwoorden komen te vaak terug en dat leest niet fijn. En als je lezers de tekst niet lekker leesbaar vinden, zijn ze zo vertrokken.

Kun jij voor mij ChatGPT teksten schrijven en herschrijven naar mijn eigen schrijfstijl?

Ja, absoluut! Als tekstschrijver kan ik ChatGPT gebruiken om de basis van een tekst te genereren. Of je levert zelf de basis bij me aan. Vervolgens verfijn ik ‘m en pas ik de tekst dus helemaal aan aan jouw specifieke schrijfstijl, merkstem, doelgroep en boodschap.

Hierdoor behoud je de authenticiteit en consistentie die zo belangrijk zijn voor jouw bedrijf.

Ook hou ik als tekstschrijver altijd rekening met relevante zoekwoorden waar jouw doelgroep op zoekt en waar jouw concurrenten vindbaar op zijn.  Hiervoor kun je zelf een zoekwoorden lijst bij me aanleveren en het is ook mogelijk om een zoekwoorden onderzoek door me laten uitvoeren. Zo weet je zeker dat de meest kansrijke zoekwoorden straks in je tekst staan.

Neem gerust contact op om de mogelijkheden te bespreken. Je kunt me telefonisch bereiken op 06-46724771, of mailen via: sanne@sannecommunicatie.nl. Of klik op onderstaan button om bij het Contactformulier te komen.