3 tips voor een onweerstaanbare homepage

  • Wil je meer offerte- of contactaanvragen binnen krijgen via je website?
  • Zou je graag meer producten verkopen?
  • Of wil je meer mensen helpen met de diensten die je aanbiedt?

Om deze doelen te bereiken, moet je er voor zorgen dat bedrijven en potentiële klanten snel de informatie vinden die ze zoeken.

Een slimme stap om dat te bereiken, is het verbeteren van je homepage.

1. Wie ben je en wat doe je?

Laten we er voor het gemak vanuit gaan dat je al een website hebt. Stel je nu eens voor dat je je website voor het eerst bekijkt. Is het dan meteen duidelijk wat je doet?

Vooral wat grotere bedrijven denken namelijk dat ze niet hoeven toe te lichten wat ze doen. Maar voor potentiële klanten kun je nooit duidelijk genoeg zijn.

Je hebt ongeveer 5 seconden om iemands aandacht te trekken.

Dus test dit eens voor jezelf:

  • Open de homepage van je website.
  • Leun een beetje weg achterover, op wat afstand van het scherm.
  • Sluit je ogen en denk een minuut of twee aan iets heel anders.
  • Open nu je ogen, en kijk naar je homepage alsof je hem voor de eerste keer ziet.

Wat zie je nu?

Bezoekers die voor het eerst op je website komen, vragen zich af: waar jouw website over gaat en voor wie het bestemd is. Wanneer je op mijn homepage klikt zie je meteen mijn logo en de omschrijving: ‘Freelance tekstschrijver’.

2. Zorg voor een pakkende tagline

Vervolgens willen bezoekers maar één ding weten: wat heb jij te bieden? En wat hebben zij daar aan?

Zo zorg ik voor: “websiteteksten en content waar je klanten mee krijgt”. Als ik heel eerlijk ben is dit zelfs nog niet concreet genoeg. Ik zou er eigenlijk nog bij moeten zetten op wie ik me precies richt. In de praktijk krijg ik de meeste opdrachten van ZZP’ers en zelfstandige ondernemers in het MKB. Dus dat zou ik er nog bij kunnen/moeten zetten. Maar da’s een beetje zoals die loodgieter die thuis een lekkende kraan heeft 😉

3. Zet je sitebezoekers aan tot actie

Nu het duidelijk is wie jij bent en helder is waar jij klanten mee kunt helpen, is het tijd voor de call-to-action.

Een oproep tot actie is waar je de bezoeker letterlijk vertelt iets te doen. “Bekijk deze video”, “abonneer u op onze verzendlijst”, “voer uw gegevens in”. Dit zijn acties die je van bezoekers wilt zien. De actie die je wilt dat ze ondernemen, heeft een voordeel voor hen. Maar ze hebben ook een voordeel voor jou.

Als iemand zich op je e-mailadres abonneert, betekent dit dat je toestemming hebt om deze inhoud en informatie rechtstreeks te verzenden. Als iemand zich aanmeldt voor een gratis proefperiode, heeft -ie gratis toegang tot jouw product in ruil voor contactgegevens zoals een e-mailadres, telefoonnummer, enzovoort.

Web-marketeer Seth Godin noemt die aanzet tot actie: de banaan. Zorg voor een opvallend element dat schreeuwt om aan te klikken.

een banaan op je homepage

Wat wil je dat mensen die op jouw homepage terecht komen, doen?

Kijk maar eens naar het onderstaande voorbeeld van Trello.

call to action buttons op de website van Trello

Trello is een online projectmanagement tool. Met hun homepage hebben ze twee zeer duidelijke call to actions. “Meld je GRATIS aan” en “Schrijf je in”.

Heb jij deze 3 dingen op je homepage staan? Of kan ik je ergens mee helpen? 

Neem contact met me op