Heb ik een website nodig?

7x antwoord op de vraag: waarom heb ik een website nodig?Zeker wanneer u een klein bedrijf heeft kunt u zich afvragen of een website wel nodig is. U heeft een groot netwerk, klanten vinden u wel en u heeft bovendien helemaal geen tijd en/of geen zin om een website te (laten) bouwen. Want, u bent niet technisch en/of u heeft geen budget.

Onlangs was ik op zoek naar een schilder om de buitenboel te schilderen. Ik vroeg eens rond bij mij in de buurt en werd gewezen op een lokaal bedrijf die al voor verschillende huizen in de wijk het schilderwerk had verzorgd. Mijn buren waren allemaal goed te spreken over deze schilder. Ik had een naam. Tijd om het bedrijf op Google op te zoeken. Zo kon ik alvast zien wat de kosten zien en contact met hem op te nemen.

Wat bleek, hoe ik ook zocht, ik vond niks. Ik kwam tijdens mijn speurtocht wél verschillende keren een andere naam tegen.
Die bleef hangen.

Hij had een simpele website bestaande uit homepage een pagina over schilderwerk en een contactpagina. Met foto’s van het schilderwerk dat ze al gedaan hadden en de mogelijkheid om een vrijblijvende offerte aan te vragen.

U begrijpt, ik koos voor de tweede schilder, degene die ik wél op internet kon vinden.
De eerste schilder, had zonder het te weten, een klant misgelopen.

7 redenen waarom een website nodig is


1. Een website is het visitekaartje van nu

In Nederland heeft 94% thuis internet. Net als ik zelf bij mijn zoektocht naar een schilder deed, doen ook potentiële klanten dat. Wanneer ze u op internet niet vinden, bestaat u niet.

Bijna 10 miljoen Nederlanders winkelen online. Ook al heeft u zelf nog zo’n groot netwerk, die bereikt u niet allemaal. Een website vergroot uw klantenkring. Gegarandeerd.

2. Uw bereikbaarheid verandert van kantooruren naar 24/7
Een website is altijd bereikbaar, ook wanneer u niet aan het werk bent. Ik zeg het nog maar eens, u vergroot uw klantenkring.

3. Een website bespaart geld
Het opzetten en onderhouden van een website kost geld. Als startend of klein bedrijven bent u misschien bang dat een website niet in uw budget past. Maar na een investering bespaart u juist geld. Of het nu gaat om het eenmalig schrijven van teksten of langdurig onderhoud van uw site. Vraag een offerte aan. Met het plaatsen van een advertentie in de krant of het uitbrengen van een brochure bent u meer geld kwijt.

4. Een website bespaart tijd
En gesproken over brochures. Die zijn vaak maar een beperkte tijd houdbaar. Productinformatie verandert snel, uw prijzen veranderen, u breidt u diensten uit. Het aanpassen van een brochure kost een hoop tijd. Een aanpassing op een website is met een paar drukken op de knop gebeurd. Dat kost minder tijd en minder… geld.

5. U weet hoeveel mensen u bereikt
Met statistieken kunt u precies bijhouden hoeveel bezoek uw website trekt. Dat is bij offline adverteren niet te doen. U kunt zien waar u op gevonden wordt. Welke pagina’s populair zijn, waar uw klanten vandaan komen. Vrijwel alles is te achterhalen. En daar kunt u weer slim op inspelen. Door woorden te gebruiken waar uw klanten op zoeken. En af te kijken bij concurrenten die het beter doen dan u. Nog wel.

6. Laat uw werk zien
Een website is een geweldige plek om uw werk te laten zien. Door een fotogalerij kunt u laten zien wat uw bedrijf uniek maakt. Daarmee overtuigt u potentiële klanten en haalt u bestaande klanten misschien zelfs over om uw diensten nogmaals in te schakelen voor iets extra’s, waarvan ze zonder uw website geen weet van hadden dat u dat ook deed. Door het hebben van een website kunt u laten zien wat u doet en trots bent op uw werk.

7. Geloofwaardigheid
Ik begon deze blog met de opmerking dat ‘omdat iedereen het doet’ geen argument is. Daar wil ik nog wel iets aan toevoegen. Want als u geen website heeft en uw concurrenten hebben dat wel, dan weet u wel voor wie de klant kiest, toch?

Een website draagt altijd bij aan de geloofwaardigheid van uw bedrijf. Het geeft klanten een goed gevoel wanneer ze u kunnen vinden. Het staat professioneel en een websitenaam blijft ook nog eens veel beter hangen dan een telefoonnummer. De drempel om een mailtje te sturen of een offerte aan te vragen wanneer het de klant uitkomt ligt veel lager dan het plegen van een telefoontje.