Wat is een SEO-tekstschrijver?

Wat is een SEO-tekstschrijverEen SEO-tekstschrijver schrijft teksten die helpen de positie van jouw website in de lijst met zoekresultaten in zoekmachines zoals Google en Bing te verbeteren.

Wat is het verschil met een SEO-specialist?

Het werk van een SEO copywriter is vergelijkbaar met dat van een SEO-specialist, maar niet helemaal hetzelfde. Een SEO-specialist* richt zich namelijk niet alleen op tekst, maar houdt zich ook bezig met het analyseren, beoordelen en uitvoeren van wijzigingen in de rest van de site. Een specialist kijkt bijvoorbeeld ook naar de technische aspecten, zoals de navigatiestructuur, links en paginasnelheid.

Een SEO tekstschrijver houdt zich puur bezig met het schrijven van content. Een SEO-tekstschrijver ondersteunt met zijn/haar teksten de strategie die de SEO-specialist heeft uitgestippeld. Het gaat dan om unieke teksten die passen bij jouw bedrijf en goed vindbaar zijn.

Het belangrijkste is dat je zorgt voor prettig leesbare teksten die aansluiten bij jouw doelgroep en die jouw lezers aanzet tot actie.

Als SEO tekstschrijver zoek ik constant de balans tussen wat lekker leest en wat slim is voor de vindbaarheid in zoekmachines. De lezer gaat daarbij wat mij betreft altijd voor. Je kunt nog zo veel verkeer binnen krijgen via Google, maar zolang je lezer meteen afhaakt wanneer hij op je site komt, heb je er nog niets aan. Als SEO tekstschrijver hou ik me  dus bezig met de toon, leesbaarheid en stijl van de websiteteksten en daarnaast hou ik rekening met zoekwoorden die voor jou relevant zijn.

Een SEO tekstschrijver houdt zich puur met goed vindbare content bezig

* Omdat ik zelf ook een aantal trainingen heb gevolgd op het gebied van SEO, noem ik mezelf hier op m’n site naast tekstschrijver ook ‘SEO-specialist’. Maar in de praktijk komt het er vooral op neer dat ik teksten schrijf die goed vindbaar zijn in Google.

Welke teksten schrijft een SEO-tekstschrijver?

Het gaat om het schrijven van de inhoud voor de hele website. Dat kan werkelijk van alles zijn. Van de tekst op je homepage of je ‘Over ons’ pagina, tot paginabeschrijvingen, categoriepagina’s tot blogartikelen, nieuwsbrieven en social media berichten. Door al deze teksten te optimaliseren qua vindbaarheid, zal jouw site hoger op de ranglijst van Google terechtkomen.

Hoe snel zie je resultaat?

De verbetering van je organische vindbaarheid is een aanpak voor de langere termijn. Wanneer jij een blog schrijft/laat schrijven over één bepaald zoekwoord, moet je niet verwachten dat je daar morgen op gevonden zult worden.

Net zoals je voor je website regelmatig veiligheidsupdates moet laten uitvoeren, is het ook goed om je te beseffen dat dat voor de teksten op je website óók geldt.

Met de meeste klanten die structureel hun vindbaarheid willen verbeteren ga ik daarom een samenwerking aan van minimaal 3 maanden.

Hoe kom ik op plek 1 in Google?

Ik doe nooit garanties over de exacte verbetering van jouw positie, omdat ik helaas geen inside information van Google heb. Wat ik wél kan beloven is dat als wij samen met de content van je website aan de slag gaan, er na die 3 maanden gegarandeerd verbetering zal optreden.

Wanneer jij zelf al inzicht hebt in het zoek- en klikgedrag van jouw sitebezoekers, kunnen we samen overleggen waar jouw kansen liggen om hoger te scoren. Heb je dat (nog) niet? Dan beginnen we met het in kaart brengen van jouw websitestatistieken in Google Analytics.

Waar vind je een goede tekstschrijver die rekening houdt met SEO?

Er zijn inmiddels ontzettend veel freelance tekstschrijvers te vinden. Hoe kies je nou de beste?
Om je keuze wat makkelijker te maken is het voor je website slim om te kiezen voor een tekstschrijver die is gespecialiseerd in het schrijven van websiteteksten.
Ik heb ervoor gekozen om me vanaf de start van mijn bedrijf in 2015 echt te focussen op het schrijven van webteksten. Om mezelf te onderscheiden van andere tekstschrijver en ik koos voor online teksten omdat ik dit type teksten simpelweg het leukste vind om te schrijven.  Onder andere omdat ik het zo interessant vind om inzicht te krijgen in wat scoort en wat niet. Bij offline teksten is het altijd maar de vraag hoe vaak een tekst gelezen wordt.

Daarnaast kiezen de meeste mensen denk ik op basis van 2 onderdelen: budget en gevoel. Passen de tarieven van de tekstschrijver van jouw voorkeur binnen jouw budget?

Kies dan voor een tekstschrijver waar jij je goed bij voelt. Iemand die past bij jouw bedrijf. Misschien is dat een tekstschrijver die gespecialiseerd is in het schrijven van de beautyteksten voor jouw salon of juist een tekstschrijver die veel ervaring heeft met het schrijven van teksten op het gebied van ICT. Hoe beter jij weet wat je wilt, hoe makkelijker je keuze wordt.

Misschien vind je het fijn om je zoekopdracht te verkleinen door te zoeken naar lokale tekstschrijver. (Hoewel dat eigenlijk niet nodig is, want teksten schrijven hoeft niet altijd bij jou op locatie te gebeuren) Door te zoeken op Google maps kun je op zoek naar een tekstschrijver bij jou in de buurt.

Kijk vervolgens eens rond op zijn/haar website. Spreekt de schrijfstijl op de site je aan? Zo ja, kijk dan eens of er ook referenties van klanten staan. Zijn opdrachtgevers die jou voor gingen tevreden?
Ben je na het lezen van deze blog nieuwsgierig naar wat ik voor jouw websiteteksten kan betekenen? Leg dan je vraag aan me voor.